Om kiss (obs, inte bandet).

Spännande ändå att toaletter och omklädningsrum fortsätter vara en av Blondinbellas stora stötestenar gällande jämställdhet. Alltså på så sätt att hon vill minska tillgängligheten på dem för en massa folk. Man skulle kunna argumentera att det inte finns någon poäng i att bemöta uttalanden gällande sådant från henne. Men faktum kvarstår: hon har många läsare. Många nås av hennes åsikter. Därför finns det en poäng i att inte låta dem stå oemotsagda.

Anyhow, hennes text är förvirrande på många sätt, t ex angående det här med att tvingas bajsa inför ”det motsatta könet”. Hur gör en hemma, om det hörs genom dörren? Hemma har ju folk sällan separata toaletter i flerkönade hushåll? Hur gör en utanför en toalett som inte är ett bås i en rad, om ngt hörs genom dörren? Jag har nog aldrig på t ex festival refelekterat över att bajamajorna inte varit könskodade.

Nevertheless så kom jag av diskussionen kring hennes senaste inlägg om hur offentliga toaletter borde vara totalt könsuppdelade att tänka på hur jag själv förhållit mig till detta.

Jag är positiv till toalettutrymmen som inte kodats med symboler för kön. Man kan vilja stå och kissa i en pissoar. Man kan vilja sitta på en stol. Jag har varit på pissoarer anpassade för folk som behöver kissa sittande på huk en enda gång: på Roskildefestivalen. Det funkade lika bra som att sitta på rad vid ett staket och kissa, fast inomhus och med rinnande vatten som spolade bort kisset.

Önskedrömmen vore ju om det fanns tre sorters tillgängliga toaletter:

1) En pissoir för människor som vill stå och kissa.

2) En toalett för människor som vill sitta och kissa.

3) Ett utrymme eller toalett med tillgång till skötbord i utrymmen där barn får vistas.

Så ser det ju som bekant sällan ut.

Jag blev glad när en stor klubb jag brukar gå till slog om till unisextoa. Unisex is the future! Sedan gick jag på några klubbkvällar där och började känna ett obehag inför att gå på toa. Ett missnöjde smög sig på, och ett missnöje med mitt eget missnöje. Det tog ett tag att inse varför. Även om jag på alla plan är för unsixestoaletter så blev jag konfronterad med vilket fristad jag bisarrt nog betraktat damtoaletten som. Alltså som ett kvinnoseparatistiskt rum. Och hur utsatt jag plötsligt kände mig när detta rycktes ifrån mig i en miljö där många män är pushiga och alkoholpåverkade. Plötsligt fanns det ingenstans att ta vägen och liksom… gömma sig. Pausa, släppa ner garden en stund. Plötsligt befann jag mig i ett litet litet rum TILLSAMMANS med dessa pushiga killar, medan vi väntade på att kissa.

Att samtliga toaletter blev könsneutrala innebar nämligen inte att det blev mindre kö till toalettbåsen. Det innebar att de som ville använda pissoiren på fd herrarnas fortsatte med det och att de som ville stå och kissa i privat bås hellre gick till fd damtoa, istället för båsen vid pissoiren. I princip ingen som inte kunde välja annat än att sitta ner och kissa valde att gå till pissoarens bås. Köerna till båsen blev alltså offantligt mycket längre. Vilket betydde att alla som ville stå och kissa gick about business as usual, medan vi som inte har ngt annat val än att sitta ner eller kissa i golvbrunnen fick vänta ännu längre. Plötsligt var det dessutom kiss ÖVERALLT på toa. Folk som väljer att stå och kissa i ett bås siktar nämligen inte bättre när de är packade och har ett mindre hål att hålla sig till. De torkar inte heller upp eller av efter sig när de pissar över hela toaletten. Och de verkar inte heller kunna tänka sig att sitta ner och kissa när de är fulla och siktar dåligt. Detta reviderade totalt min inställning till folk som lämnar ringen uppfälld.

LÄMNA DEN GÄRNA UPPFÄLLD, FÖR ALLT I VÄRLDEN! Jag kan fälla ner den efter er, hellre än att behöva handskas med att den är helt nerpissad och behöva torka den för att ej grisa ner mig och mina kläder. (Jag borde egentligen inte behöva fundera över endera av det, men it’s a ståkissares world, osv.)

Men kiss, det går ändå att torka, även om det är bisarrt att en ska behöva städa avföring efter vuxna människor. Plötsligt var toaletten inte längre en fredad zon.

Män trakasserade mig när jag sminkade mig, flera tyckte att det var ok att krafsa i min sminkväska, sno min eyeliner eller kommentera mitt utseende. Män bankade på dörren och gormade när jag kissade. Allt detta pushiga fokus jag inte insett att jag lämnat baren för att komma undan en stund inne på toa var plötsligt in my face, på en mycket mindre yta.

Innan detta kan jag säga att jag inte riktigt hade förstått hur mycket jag använt damtoaletten som ett slags separatistiskt rum bland berusade män. Det har jag egentligen aldrig medvetet har krävt av en toalett att den ska fungera som, eftersom jag inte riktigt förstått att jag haft behov av det. Hade det bara varit en rad toaletter i en korridor där varje toa var ett rum istället för bås på rad i ett litet rum hade jag aldrig märkt skillnaden.

That said: jag tycker att könsneutrala toaletter är framtiden. Det finns andra sätt att symbolisera funktionen toalett på. Ingen ska behöva våndas över vilken toalett de får gå på.

Lämna en kommentar